Установами комерційних банків, упроваджені виконувати операції по касовому виконанню бюджету, складають щомісячні та річні звіти по доходах Державного бюджету України за підрозділами бюджетної класифікації і подають їх регіональним управлінням Національного банку України другого робочого дня наступного місяця.
Національний банк щомісячні звіти про доходи Державного бюджету за підрозділами бюджетної класифікації подає МІністерству фінансів 8 числа наступного місяця, а річний звіт – за домовленістю з ним.
У щомісячних звітах про касове виконання Державного бюджету відображаються залишки пасивних рахунків за доходами, відкритих у комерційних банках і управлінні Національного банку.
Загальна сума доходів у щомісячному звіті повинна дорівнювати залишкові балансового рахунку № 2510 у зведеному балансі Національного банку.
У додатках 1,2 додається щоденна форма № 412Д-К (щоденна), затверджена постановою Правління Національного банку України від 12 грудня 1997 р. № 436 та інструкція до форм №№ 412Д-К, 412-К "“Доходи Державного бюджету України. Форма надається електронною поштою: філіями комерційних банків – регіональним управлінням НБУ до 10 години наступного дня; регіональними управліннями НБУ – Управлінню платіжних систем та касового виконання Держбюджету НБУ через Центральну розрахункову палату до 16 години наступного дня.
У формі відображається виконання Державного бюджету України наростаючим підсумком, починаючи з початку року, за підрозділами класифікації доходів і видатків Державного бюджету України ( розділами, параграфами, символами) і за групами за балансовими рахунками № 2510 “ Кошти Державного бюджету України” та № 2500 “ Кошти бюджетів України до розподілу”.
У першій групі звітності відображаються доходи Державного бюджету за балансовим рахунком № 2510, до яких відносяться:
Податок на додану вартість – розділ 3, параграфи 2-3, символи – 3, 85, 86;
Акцизний збір – розділ 4, символи 1, 08, 14, 15, 2;
Надходження дивідендів від суб’єктів підприємницької діяльності, які створені за участю державних підприємств і організацій – розділ 6, параграфи 1-2, символи20, 5;
Доходи від зовнішньоекономічної діяльності – розділ 8, параграфи 1-5, 9, 11-14, символи 42, 43, 11, 60, 96, 28, 80, 10;
Плата за спеціальне використання лісових ресурсів – розділ 10, символ 27;
Державне мито – розділ 11, параграфи 1-3, символи 57,55,46;
Збори і різні неподаткові доходи – розділ 12, параграфи 1-13, 15-20, 22-27, 30-33, 47, 51, 54-57, 60-63, 65, символи 39, 16, 66, 69, 07, 6, 25, 21, 64, 62, 67, 65, 63, 4, 49, 29, 81, 77, 50, 84, 34, 97, 72, 73, 74, 79, 78;
Плата за спеціальне використання водних ресурсів – розділ 13, параграфи 1-2,4 символи 58, 32, 76;
Надходження амортизаційних відрахувань для мобілізації коштів по фінансуванню структурної перебудови економіки – розділ 15, символ 22;
Плата за спеціальне використання надр при видобуванні корисних копалин – розділ 16, параграф 1, символ 53;
Рентна плата – розділ 17, символ 47;
Надходження від переоцінки залишків товарів – розділ 19, параграфи 1-2, символи 38, 31;
Надходження сум від перевищення Фонду споживання – розділ 20, символ 71;
Плата за транзит природного газу через територію України – розділ 21, символ 48;
Надходження сум різниці в ціні на газ – розділ 22, символ 13;
Надходження коштів від приватизації державного майна – розділ 23, символ 23;
Надходження відрахувань від перевищення поточних доходів над видатками – розділ 25, символ 24;
Відрахування на геологорозвідувальні роботи – розділ 27, символ 30;
Надходження від реалізації грошово – речових лотерей – розділ 31, символ 75;
Надходження від реалізації облігацій внутрішньої державної позики – розділ 33, параграфи 1-3, 5-6, символи 33, 45, 82;
Плата за землю – розділ 37, параграфи 1-4, символ 37;
повернення бюджетних позичок – розділ 38, параграфи 1-3, 5-8, 9, символи 17, 18, 19, 12, 88, 94, 98, 99;
залучені кредити банку – розділ 40, символ 26;
збори до Фонду для здійснення заходів по ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи та соціальному захисту населення – розділ 51, символ 56;
надходження до:
Фонду розвитку паливно – енергетичного комплексу – розділ 45, параграфи 1-3, символи 35, 36, 87;
Державного цільового фонду розвитку промисловості – розділ 49, символ 89;
Державного інноваційного фонду України – розділ 52, параграфи 1-2, символи 52, 93;
Державного фонду сприяння зайнятості населення – розділ 53, символ 40;
Інших позабюджетних фондів – розділ 58, параграфи 1-7, символи 41, 44, 51, 52, 54, 68, 62, 70;
Залишки бюджетних коштів на початок року, спрямовані на покриття видатків – розділ 59, символ 92;
Надходження цільових коштів – розділ 60, символ 83;
Надходження лишків доходів з нижче стоячих бюджетів – розділ 61, символ 95;
Невиявлені надходження – розділ 65, символ 91.
У другій групі відображаються доходи за балансовим рахунком № 2500, до яких відносяться:
Податок на прибуток підприємств і організацій – розділ 2, параграфи 1-4, 8, 10-13, 15-16, 20, символи 2, 4, 15, 5, 48, 6, 7, 8, 9, 10;
Податок на додану вартість – розділ 3, символ 27;
Акцизний збір – розділ 4, параграфи 1-9, 11-13, 15, символи 29, 32, 33, 34, 40, 41, 44, 51, 52, 54, 18, 19, 35;
Прибутковий податок з громадян – розділ 7, символ 56.
У третій і четвертій групах подається розшифровка надходжень до галузевих інноваційних фондів та галузевих фондів охорони праці у розрізі міністерств і відомств.
Анологічно підсумок даних по цих групах дорівнює основним надходженням до галузевих інноваційних фондів ( група 1, символ 93) та галузевих фондів охорони праці ( група 1, символ 68).
У додатках 3 , 4, 5 додається :
місячний звіт по касовому виконанню Державного бюджету області на 1 квітня 1999 р.
щоденний звіт по касовому виконанню Державного бюджету області на 1 квітня 1999 р.
дані про надходження коштів до Державного бюджету на 1 квітня 1999 р.
3. Казначейська система – третій етап касового виконання Державного бюджету
Однією з дуже складних сфер в галузі виконання бюджету є касове його виконання. Розвиток касового виконання Державного бюджету України з 1992 року по 1999 р.р. пройшов кілька етапів:
Перший етап – це перехід до фінансування в межах наявних коштів на рахунках Державного бюджету ( з 1 липня 1993 р.).
Другий етап – це поступовий перехід від банківської системи касового виконання Державного бюджету до казначейської ( з листопада 1995 р. – моменту утворення органів Державного казначейства – до 1 квітня 1997 р.).
Третій етап – це запровадження казначейської системи касового виконання Державного бюджету по видатках ( з 1 квітня 1997 р.).
Перехід до казначейської системи касового виконання Державного бюджету в Україні здійснений з метою посилення контролю за виконанням Державного бюджету та вдосконалення управління наявними коштами бюджету.
В процесі дослідження становлення казначейської системи касового виконання Державного бюджету в Україні були розроблені схеми документообороту і руху бюджетних потоків, які дозволили визначити вузькі місця і сформулювати рекомендації щодо їх усунення. При фінансуванні через теріторіальні органи казначейства шляхом оплати рахунків і видачі готівкою вузьким місцем є встановлення доцільності та ефективності витрат шляхом перевірки первинних документів. Введення в штат працівників органівказначейства спеціальних експериментів і забезпечення спеціальною апаратурою дозволить чітко і швидко встановлювати достовірність представлених документів з метою здійснення дійового попереднього контролю за витрачанням бюджетних коштів.
На сьогоднішній день в Україні фінансування з Державного бюджету здійснюється через територіальні органи Державного казначейства, як шляхом оплати рахунків та видачі готівкою, так і за відомчою структурою. Це свідчить про те, шо в Україні діє змішана система касового виконання Державного бюджету. До елементів банківської системи відносимо: відкриті рахунки органам Державного казначейства та розпорядникам коштів в банківських установах, до елементів казначейської системи – наявність органів Державного казначейства та відкриття в них реєстраційних рахунків розпорядникам коштів.
Щодо виконання доходної частини Державного бюджету, то хоч інформація про доходи, що надійшли на рахунок органів казначейства і надходить органам казначейства трьох ступенів, де ведеться їх облік, розподілення доходів здійснює тільки Головне управління Державного казначейства. Перехід від фінансування за відомчою підпорядкованістю до фінансування через територіальні органи Державного казначейства, а також розподілення одержаних доходів на рівні територіальних управлінь і відділів органів казначейства позитивно вплине на організацію бюджетного фінансування та здійснення контролю за цим.
3.1. Функції установ банків при казначейській формі виконання Державного бюджету за видатками
Установи банків здійснюють розрахунково-касове обслуговування клієнтів згідно з чинними актами законодавства України і нормативними документами Національного банку України.
При казначейській формі виконання державного бюджету розпорядники бюджетних коштів закривають рахунки, відкриті за балансовими рахунками № 120 “ Поточні бюджетні рахунки установ і організацій, що утримаються з Державного бюджету України” та № 181 “ Фінансування капітальних вкладень за рахунок Державного бюджету “.