На сайті 11893 реферати!

Усе доступно безкоштовно, тому ми не платимо винагороди за додавання.
Авторські права на реферати належать їх авторам.

Узагальнення, систематизація і перевірка знань

Реферати > Мовознавство > Узагальнення, систематизація і перевірка знань

Мета. Узагальнити, систематизувати та перевірити знання, уміння й навички з теми "Іменник". Формувати навички самостійної роботи з підручником. Розвивати спостережливість, увагу, пам’ять, зв’язне мовлення. Виховувати почуття любові до рідної мови та відчуття оновлення у природі весною.

І. Текст на запам'ятовування:

Пам’ятай про культуру мовлення. Пиши уважно й охайно, говори вдумливо й виразно.

ІІ. Активізація пізнавальної активності учнів.

Тихо надворі. НІ вітру, ні хмар, Ані шелесне верба височенька. Наша Оксанка відкрила Кобзар Вголос читає Тараса Шевченка.

Цими віршованими рядками і з Кобзарем в руках я хочу розпо­чати сьогоднішній урок мови. Чому саме? Доповніть мене. Сьогодні святкують 185 річницю від дня народження справжнього співця свого народу Т.Г. Шевченка. День народження і день смерті стоять поряд. Між цими двома березневими днями - 47 років життя, які стали славою і гордістю українського народу. Я принесла "Коб­заря" не просто так. У мене е до вас щире прохання, щоб кожен із вас прочитав цю збірку віршів. Хай шевченкове слово торкнеться струн вашого серця і хай у вас пробудиться бажання вивчати, ро­зуміти і знати рідну мову.

У мене е для вас сюрприз. Це ілюстрація до одного із віршів Т.Г. Шевченка. Хочете побачити її? Для цього вам потрібно викона­ти всі завдання, які записані на смужках паперу, що закривають малюнок. Відкривати малюнок будемо частинами, після кожного ви­конаного завдання.

1. Відповіді біля дошки.

2.Словниковий диктант.

3. Робота з підручником .

4. Письмо по пам'яті.

5.Віконечко у природу.

6.Творчі вправи.

ІІІ. Контроль знань і умінь учнів.

1. Відповіді біля дошки:

а/ звуко-буквенний аналіз слова "Україна"

б/ розбір, як частини мови, Іменника - народи

в/ робота з деформованим текстом. Записати речення в певній послідовності, підкреслити іменники.

Весело цвірінькали горобці. На полях загули трактори. Здрастуй, весно! Побігли прудкі струмки. Зазеленіли дерева. Розтанув сніг.

г/ завдання з орфографічного мішечка.

2. Творчий словниковий диктант.

Завдання: дати відповідь на запитання одним словом.

1. Країна, де ти живеш?

2. Назва місяця, коли святкують день народження Шевченка.

Хто були батьки Шевченка?

4. Ім’я батька Шевченка.

5. Назва села, де народився поет.

6. Який музичний Інструмент подобався Т.Г. Шевченку і він любив на нім грати?

7. Хто був першим вчителем поета?

8. Яку річку оспівує у своїх віршах Т. Шевченко.

9. Які жіночі імена зустрічаються у поезіях Тараса Шевчен­ка?

10. Назви яких дерев є у віршах поета?

Україна, березень, кріпаки, Григорій, кобза, Моринці, дяк, Дніпро, Катерина, верба, тополя, калина.

- Зачитати власні іменники.

- Зачитати інші слова диктанту. Чим вони відрізняються від попередніх?

- Навести приклади віршів Т.Г. Шевченка, де е назви дерев.

- Хто може дати тлумачення слова "кобза".

Кобза - улюблений музичний інструмент українського народу. Гра­ли на ній і сліпі люди. Найдавніша кобза мала тільки 3 струни. Кобзарі закликали народ до боротьби за національне визволення. Тому кобзарям заборонялося з'являтися у великих містах, вільно грати і співати.

IV. Робота з підручником. Вправа 4І8.

Завдання: За допомогою закінчень і прийменників побудувати ре­чення.

1. Тихесенько вечір на землю спадає.

2. І сонце сідає в темнесенький гай.

3. Вітер з гаєм розмовляє, шепче з осокою.

4. Садок вишневий коло хати.

5. Хрущі над вишнями гудуть.

- Які віршовані рядки належать Т.Г. Шевченку?

V. Фізкультхвилинка.

VI. Письмо по пам’яті /2 хв./

Уклін тобі, Тарасе,

Великий наш пророче,

Для тебе вірно б’ється

Те серденько дитяче.

1. Словникова робота.

... людина яка передбачає майбутнє. До якого Із слів записане пояснення.

УП. Розвиток зв’язного мовлення.

День народження Т.Г. Шевченка святкують на початку весни, коли все оживає, пробуджується природа. А спостерігати за при­родою завжди цікаво, адже кожен раз ми можем побачити те, чого Інший не побачить. Природа відкриє двері у свій світ тільки вам.

Спостерігати за весняними змінами у класі ми не можемо, тому я пропоную вам зазирнути у світ чарівної природи через ві­конечко.

- Прошу висловити свої враження від побаченого.

- Це - пролісок, квітка, з якої починається життя квітів.

- Послухайте мої доповнення про цю квітку. Запам'ятати іменники з тексту.

Знаєте, чому пролісок голубого кольору? Послухайте. Прийшла на землю Весна. Обійшла ліси, поля, обдивилась кожен кущик. На шиї у неї висіло голубе намисто - подарунок від бать­ка - Сонця. Зачепила його веснянка і розсипала намисто на біло­му снігу. Там, де падали намистинки, сніг танув. Із під снігу пробивався паросток - пролісок. Тому і тепер ми можемо часто спостерігати - ще не зійде сніг, а вже крізь сніго-льодову ско­ринку пнеться пролісок. Квітка ніжна, але смілива І нетерпляча.

Гра. Аукціон.

Завдання гри: назвати якнайбільше іменників з тексту. Виграє той, хто назве слово останнім.

УШ. Творчі вправи.

1. Знайди потрібне слово.

... ріжками вниз - на тепло й добрий врожай. Сині хмари - на тепло і ...

Якщо проліски розкривають свої очка - буде хороша погода, а коли бутончики закриті - наближається ...

2. Гра. "Збери у букет квіти".

Квіти - постійні супутники свят. Квіти ви дарували вчора своїм любим матусям. А сьогодні, в день вшанування Т.Г. Шевчен­ка, квіти кладуть біля підніжжя пам’ятників поету. Попробуйте і ви скласти букет для улюбленого поета.

1 варіант - з польових /ромашка, мак, волошка/

2 варіант - з декоративних /троянда, гвоздика, тюльпан/ - Визначіть рід іменників.

Всі завдання виконані. Перед вами ілюстрація до вірша Т.Г. Шевченка "Кобзар"

Ішов кобзар до Києва,

Та й сів спочивати.

Торбинками обвішаний

Його повожатий.

Мале дитя коло його

На сонці куяє,

А тим часом старий кобзар

"Ісуса" співає.

Хто йде, іде - не минає.

Хто бублик, хто гроші,

Хто старому, а дівчата -

Шажок міхоноші.

Задивляться чорнобриві

І босе, і голе...

Полічили, що дістали,

Встали сіромахи.

Помолились на схід сонця, -

Пішли понад шляхом.

IX. Підсумок уроку.

Ось тут перед тобою

Ми українські діти.

Святочно обіцяли

Сповняти всі завіти.

/заучування напам’ять/

X. Домашнє завдання. Вправа 420. Запитання для повторення. (180 с.)

/Звучить тиха музика/

Учень. Як мене спитають -

Учениця. - Хто ти?

Я їм щиро поклонюсь і скажу я вільно й гордо:

Українцем я зовусь.

Учениця. А яка у тебе мова?

Учень. В мене мова пречудова.

В ній є пісня соловейка, в ній е славна коломийка.

В ній є болі України і тяжкі її руїни.

(Музика підсилюється. Звучить пісня "Верховинка").

Вчитель. В хвилини глибокого сприймання краси природи, в хвилини відчаю чи радості, в хвилини розради чи горя ми звертає­мося до рідного слова.

Мову рідну, слово рідне має, дітки, кожний в світі,

З деревом говорить вітер,

З квіткою говорить квітка,

З пташкою щебече пташка,

Тиха річечка з озерцем

Мову знати цю неважко, коли хоче того серце.

Учень. Мово рідна, слово рідне,

Хто вас забуває,

Той у грудях не серденько,

А лиш камінь має.

Учениця. Як ту мову мож забути,

Котрою учила,

Нас всіх ненька говорити,

Ненька наша мила.

Учень. Як ту мову мож забути?

Так звуками тими

Ми до Бога мольби слали

Ще дітьми малими.

Учениця. У тій мові ми співали,

В ній казки казали

У тій мові нам минувшість

Нашу відкривати.

/С. Воробкевич/

Вчитель. Ось чому ви, діти,

покликані захищати своїми долоньками

крихітну свічечку

букви "ї",

а також, витягнувшись на пальчиках,

оберігати місячний серпик

букви "є".

Бо кажуть, діти,

що мова наша – солов’їна.

Правильно кажуть

Але затям собі,

що колись можуть настати і такі часи

коли нашої мови

не буде пам’ятати

навіть найменший соловейко.

Тому не можна покладатися

тільки на солов’їв, дитино!

І. Малкович

(Звучить спів соловейка. На його фоні 5 дітей розказують казку Л. Українки "Як соловейко вскочив у біду").

Не цурайся пісні, яку чув од мами,

Не згуби, то мова прадідів твоїх

Бо зректися мови, що цвіла віками, -

Мов забуть народ свій, даль його доріг.

Я впевнена, що тут зібралися діти, які зовсім не схожі на соловейка-співака. Тут зібралися учні, які люблять українську мо­ву, вивчають її, розмовляють нею. Сьогодні вони готові подорожу­вати цікавими сторінками мови і літератури, я вірю, що вони ма­ють для цього потрібні знання. А знання - повинні оцінюватися. Ось чому нам необхідно вибрати журі.

До подорожі готові дві команди.

І. Дивослово.

2. Мовознавці.

І. Привітання.

Дивослово. Наш девіз: Чим важче завдання, тим дорожча перемога Мовознавці. Хто мову шанує свою, хай той переможе в бою.

Перейти на сторінку номер: 1  2 Версія для друкуВерсія для друку   Завантажити рефератЗавантажити реферат