При розрахунку показника використовуються середні значення змінних за період.
від 6 до 8 залежно від галузі
У деяких методичних рекомендаціях можна зустріти аргументацію, згідно з якою випереджальне зростання кредиторської заборгованості порівняно з дебіторською свідчить про погіршення фінансового стану підприємства. На практиці цей висновок не завжди підтверджується, що слід враховувати при прийнятті відповідних рішень.
Висновки щодо раціональності формування структури майни підприємства слід робити, враховуючи рівень дотримання правил фінансування, а також середньогалузевий рівень відповідних показників. Зважаючи на викривлену структуру формування активів вітчизняних підприємств, а також невідповідність балансової та реальної вартості майна, за орієнтир доцільно брати показники відповідних галузей в економічно розвинутих країнах. Наприклад, середньогалузеве значення показника, який характеризує частку основних засобів у структурі активів західноєвропейських підприємств, становить: по хімічній промисловості — близько 20 %; харчовій — 35; текстильній — 25; оптовій торгівлі — 15; роздрібній торгівлі — 20 %.
Показники прибутковості та самофінансування. Здатність підприємства виконувати свої зобов'язання значною мірою залежить від рівня його прибутковості та самофінансування. Саме тому в процесі оцінки кредитоспроможності (особливо при наданні довгострокових кредитів) аналізують фактично досягнуті та прогнозні показники рентабельності, прибутку. Ці показники дають змогу дати відповідь на два запитання:
• яку частку інвестицій, інших грошових видатків підприємство може фінансувати за рахунок результатів своєї діяльності;
• чи зможе підприємство виконати свої зобов'язання у майбутньому за рахунок внутрішніх фінансових джерел.
Окрім звітних даних у процесі аналізу вивчаються планові показники фінансових результатів, прогноз руху грошових коштів, фінансовий план тощо.
У теорії і практиці можна зустріти велику кількість абсолютних і відносних показників прибутковості та самофінансування. До абсолютних належать: чистий прибуток; прибуток до оподаткування; прибуток від операційної діяльності. Більшість з відносних показників ґрунтується на концепції рентабельності: рентабельність власного капіталу; рентабельність інвестицій; рентабельність активів; рентабельність основних засобів; рентабельність виробництва певного виду продукції тощо.
Зрозуміло, що, оцінюючи кредитоспроможність позичальника, кредитні експерти підбирають свій каталог показників, які, на їхню думку, дозволяють дійти найоб'єктивніших висновків про потенційну здатність підприємства виконувати свої зобов'язання за рахунок внутрішніх фінансових джерел. У табл. 3 наведено найпоширеніші із згаданих показників.
Табл. 3
ПОКАЗНИКИ РЕНТАБЕЛЬНОСТІ |
|||
Рентабельність продажів (ROS), % |
Демонструє частку чистого прибутку в обсязі продажів підприємства
|
При розрахунку показника використовуються середні значення змінних за період. |
|
Рентабельність власного капіталу (ROE), % |
Дозволяє визначити ефективність використання капіталу, інвестованого
власниками підприємства. Звичайно цей показник порівнюють із можливим
альтернативним вкладенням коштів в інші цінні папери. Він показує, скільки
грошових одиниць чистого прибутку заробила кожна одиниця, вкладена власниками
компанії. |
При розрахунку показника використовуються середні значення змінних за період. |
|
Рентабельність поточних активів (RCA), % |
Демонструє можливості підприємства в забезпеченні достатнього обсягу
прибутку стосовно використовуваних оборотних коштів компанії. Чим вище
значення цього коефіцієнта, тим більше ефективно використовуються оборотні
кошти. |
При розрахунку показника використовуються середні значення змінних за період. |
|
Рентабельність позаоборотних активів (RFA), % |
Демонструє здатність підприємства забезпечувати достатній обсяг прибутку
стосовно основних коштів компанії. Чим вище значення даного коефіцієнта,
тим більше ефективно використовуються основні кошти. |
При розрахунку показника використовуються середні значення змінних за період. |
|
Рентабельність активів (Рентабельність інвестицій) (ROI), % |
Відносно даного показника виникла невелика термінологічна плутанина.
У дослівному перекладі з англійського назву даного показника звучить,
як "рентабельність інвестицій", хоча як треба з формули, ні про які
інвестиції мови не йде: |
При розрахунку показника використовуються середні значення змінних за період. |
Показники оборотності. Ця група показників характеризує ефективність управління грошовими потоками підприємства, в т. ч. оборотними активами, кредиторською, дебіторською заборгованістю тощо. Алгоритми розрахунку основних показників оборотності наведені в табл.4.
Табл. 4
ПОКАЗНИКИ ОБОРОТНОСТІ |
|||
Оборотність робочого капіталу (NCT), раз |
Показує, наскільки ефективно компанія використає інвестиції в оборотний
капітал й як це впливає на ріст продажів. Щоб одержати кількість днів,
необхідно помножити значення коефіцієнта на 365. Чим вище значення цього
коефіцієнта, тим більше ефективно використовуються підприємством чистий
оборотний капітал. |
|