На сайті 11892 реферати!

Усе доступно безкоштовно, тому ми не платимо винагороди за додавання.
Авторські права на реферати належать їх авторам.

Технології навчання

Реферати > Педагогіка > Технології навчання

Індивідуалізація навчання

При розподілі учнів на групи по типологічних ознаках можна зустріти дітей, що випадають із груп, тому що в них яскраво виявляються індивідуальні риси. Це може бути дуже високе або дуже низький інтелектуальний розвиток, інтерес до якої-небудь вузької сфери діяльності, до якомусь одному предметові, особливості характеру школярі і т.д. До таких учнів потрібен індивідуальний підхід.

Індивідуалізація навчання - організація навчального процесу з урахуванням індивідуальних особливостей учнів, дозволяє створити оптимальні умови для реалізації потенційних можливостей кожного учня.

Індивідуалізація завжди відносна, тому що в масовій школі немає умов для організації індивідуального навчання постійно, воно існує епізодично, як того вимагає обстановка. Часто враховуються якісь окремі особливості особистості, тоді як інші упускаються. Іноді відбувається облік деяких властивостей або стану особистості лише в тому випадку, якщо саме це важливо для даного учня. Багато учителів усе-таки багато уваги приділяють індивідуальній роботі з учнями. При цьому великою увагою користуються діти, що по різних причинах не засвоюють навчальний матеріал разом з усіма. Набагато меншою увагою користуються учні, що випереджають у своєму розвитку своїх однолітків. Це може привести до того, що дитина, не одержуючи поштовху до подальшого розвитку, може поступово зрівнятися з іншими.

5. Сутність і методи технології програмованого навчання

Ідея програмованого навчання (ПРО) була преложена в 50-х роках XX в. американським психологом Б.Ф. Скиннером для підвищення ефективності керування процесом навчання з використанням досягнень експериментальної психології і техніки.

В основі ПРО лежать три представлення про навчання: 1) як про процес керування, 2) інформаційному процесі і 3) процесі індивідуалізації.

ПРО враховує закони научения, відкриті в психології бихевиористами.

Закон ефекту (підкріплення) - якщо зв'язок між стимулом і реакцією супроводжується станом задоволення, то міцність зв'язків наростає, і навпаки. Отже, у процесі навчання потрібно більше позитивних емоцій і необхідно відразу після кожної навчальної реакції давати позитивне підкріплення у випадку правильної відповіді і негативне - у випадку невірної відповіді.

Закон вправ - чим частіше повторюється зв'язок між стимулом і реакцією, тим вона прочнее.

В основі ПРО лежить навчальна програма, де строго систематизуються: 1) сам навчальний матеріал (пред'явлення); 2) дія учня по його засвоєнню; 3) форми контролю засвоєння.

Навчальний матеріал розбивається на невеликі по обсязі, логічно завершені навчальні дози. Після засвоєння кожної фази учень відповідає на контрольні питання.

Структура ПРО виглядає так:

Учитель (підручник, комп'ютер)

Учень

1) Пред'являє першу дозу матеріалу.

1) Сприймає інформацію

2) Пояснює першу дозу матеріалу і дія з ним.

2) Виконує операції по засвоєнню першої дози.

3) Ставить контрольні питання.

3) Відповідає на питання.

4) Якщо відповідь вірний, пред'являє другу дозу матеріалу, якщо немає - пояснює помилку, повертає до роботи з першою дозою

4) Переходить до наступної дози матеріалу. Якщо відповідь невірний, повертається до вивчення першої дози.

Можуть використовуватися лінійні, розгалужені й адаптивні програми навчання. Б.Ф. Скиннер розробив лінійні програми, у яких той, якого навчають, знайомиться з кожною порцією матеріалу в заданій послідовності:

А1→А2→А3→А4→і т.д.

Н. Краудер розробив розгалужену програму (тому що припускав, що що навчається може припуститися помилки, тому йому треба дати можливість усвідомити цю помилку, виправити неї, потренироваться для закріплення матеріалу).

Працюючи по розгалуженій програмі, кожен учень приходить до заданої мети навчання різними шляхами в залежності від своїх індивідуальних особливостей, тому що після кожної навчальної дози в залежності від характеру відповіді на контрольне питання учень переходить до наступної навчальної дози, або на бічні "гілки" програми.

Адаптивні програми передбачають можливість переходу на менш або більш важкі ділянки (гілки) програми з урахуванням попередніх відповідей і помилок учня.

Таким чином, що навчає програма виконує ряд функцій викладача:

служить джерелом інформації;

організує навчальний процес;

контролює ступінь засвоєння матеріалу;

регулює темп вивчення предмета;

дає необхідні роз'яснення;

попереджає помилки;

забезпечує зворотний зв'язок: внутрішню (до тому, якого навчають, - він відразу бачить, вірно або невірно він засвоїв матеріал) і зовнішню (до вчителя - про хід засвоєння матеріалу кожним учнем або групою).

Розроблена навчальна програма може бути реалізована за допомогою технічного пристрою, ЕОМ або програмних підручників.

Достоїнства ПРО

Недоліки ПРО

дозированность матеріалу полегшує засвоєння;

не всякий матеріал піддається покроковій обробці;

активна самостійна робота учня;

обмеження розумового розвитку учня репродуктивними операціями не стимулює творчість;

Перейти на сторінку номер: 1  2  3  4  5  6  7  8 Версія для друкуВерсія для друку   Завантажити рефератЗавантажити реферат