Поняття "ігрові педагогічні технології" включає досить велику групу методів і прийомів організації педагогічного процесу у формі різних педагогічних ігор. Педагогічна гра має істотну ознаку - чітко поставленою метою навчання і відповідної їй педагогічним результатом, що можуть бути обґрунтовані, виділені в явному виді і характеризуються учбово-пізнавальною спрямованістю.
Реалізація ігрових прийомів і ситуацій при визначеній формі занять відбувається по таких основних напрямках: дидактична мета ставиться перед учнями у формі ігрової задачі; навчальна діяльність підкоряється правилам гри; навчальний матеріал використовується в якості її засобу, у навчальну діяльність вводиться елемент змагання, що переводить дидактичну задачу в ігрову; успішне виконання дидактичного завдання зв'язується з ігровим результатом.
Місце і роль ігрової технології в навчальному процесі, сполучення елементів гри й ученья багато в чому залежать від розуміння учителем функцій і класифікацій педагогічних ігор:
Розглянемо більш докладно технологію ділової гри (ДИ). ДИ використовується для рішення комплексних задач засвоєння нового, закріплення матеріалу, розвитку творчих здібностей, формування загально навчальних умінь, дає можливість учнем зрозуміти і вивчити навчальний матеріалів різних позицій.
У навчальному процесі застосовуються різні модифікації ДИ: імітаційний, операційний, рольові, діловий театр, психо- і социадрама.
Схематично технологію ДИ можна представити в такий спосіб:
Етап підготовки |
Розробка гри |
– розробка сценарію; |
– план ділової гри; |
||
– загальний опис гри; |
||
– зміст інструктажу; |
||
– підготовка матеріального забезпечення |
||
Введення в гру |
– постановка проблеми, цілей; |
|
– умови, інструктаж; |
||
– регламент, правила; |
||
– розподіл ролей; |
||
– формування груп; |
||
– консультації. |
||
Етап проведення |
Групова робота над завданням |
– робота з джерелом; |
– тренінг; |
||
– мозковий штурм; |
||
– робота з игротехником. |
||
Межгрупповая дискусія |
– виступ груп; |
|
– захист результатів; |
||
– правила дискусії; |
||
– робота експертів. |
Етап аналізу й узагальнення |
– висновок із гри; |
– аналіз, рефлексія; |
|
– оцінка і самооцінка роботи; |
|
– висновки й узагальнення; |
|
– рекомендації. |
Етап підготовки починається з розробки сценарію - умовного відображення ситуації й об'єкта. У содержание сценарію входять: навчальна мета заняття, опис досліджуваної проблеми, обґрунтування поставленої задачі, план ДИ, загальний опис процедури гри, зміст ситуації і характеристик діючих осіб.