Таблиця 2. Типи соціально-психологічних виробничих конфліктів
Тип конфлікту |
Горизонтальні конфлікти |
Вертикальні конфлікти «знизу» |
Вертикальні конфлікти «згори» |
1. Перепона досягненню основних цілей спільної трудової діяльності |
Дії однієї людини є перепоною для успішної діяльності другої. Організаційний конфлікт |
Керівник не забезпечує можливості для успішного досягнення цілі діяльності підлеглим |
Підлеглий не забезпечує керівникові можливості для здійснення основної цілі діяльності |
2. Перепона досягненню особистих цілей |
Дія однієї людини є перепоною для досягнення особистих цілей іншою. Організаційний конфлікт |
Керівник не забезпечує підлеглому можливості для досягнення його особистих цілей |
Підлеглий створює перепони для досягнення керівником його особистих цілей |
3. Суперечність дій особистості соціальним нормам |
Конфлікт поведінки й норм у групі |
Суперечність між діяльністю керівника, його стилем роботи та очікуваннями підлеглих |
Суперечність між діяльністю підлеглого як носія певної соціальної ролі та очікуваннями керівника |
4. Особистісні конфлікти |
Особистісна несумісність |
Лідери та авторитети групи не виправдовують очікувань інших її членів |
Члени групи не виправдовують очікувань лідерів та авторитетів |
Із функціональної точки зору класифікація конфліктів може будуватися за принципом доцільності-недоцільності. Згідно з цим принципом виділяють позитивні (конструктивні) та негативні (деструктивні) конфлікти. Спираючись на велику кількість соціально-психологічних досліджень, спрямованих на пошуки шляхів усунення конфліктів, можна дійти висновку, що конфлікт відіграє лише негативну роль, виконує лише деструктивну функцію. Насправді конфлікт, будучи одним із яскравих проявів протиріччя, сам є внутрішньо суперечливим. Він виконує не тільки деструктивну, а й конструктивну функцію. При з'ясуванні ролі конфлікту необхідно виходити з конкретної ситуації. Один і той самий конфлікт може бути деструктивним в одному плані та конструктивним в іншому, відігравати негативну роль на одному етапі розвитку й позитивну — на іншому.
Вияви деструктивних функцій конфлікту дуже різні. Особистісний конфлікт породжує стан психологічного дискомфорту, що викликає інші негативні наслідки і може призвести до розпаду особистості. На рівні групи конфлікт здатний руйнувати систему комунікацій, взаємозв'язків, послаблювати ціннісно-орієнтаційну єдність групи, знижувати ефективність її функціонування в цілому. Так само деструктивні функції конфлікту виявляють себе й у міжгрупових взаєминах. Деструктивний вплив конфлікту може мати місце на кожному етапі його розвитку: етапі об'єктивної конфліктної ситуації, етапі її усвідомлення, етапі конфліктної поведінки та етапі вирішення конфлікту. Особливо гостро деструктивний вплив конфлікту виявляється на стадії конфліктної поведінки.
Конструктивні вияви конфлікту теж різноманітні. Відомо, що особистісний конфлікт не тільки здатний справляти негативний вплив на особистість, а й може сприяти позитивному розвитку (наприклад, у вигляді почуття невдоволеності собою). У групових та міжгрупових стосунках конфлікт може запобігати стагнації організації, бути чинником розвитку, вияву нових цілей, норм, ціннісних орієнтацій. Конфлікт, особливо на етапі конфліктної поведінки, відіграє пізнавальну функцію, функцію практичної перевірки та корекції тих образів ситуації, що склалися. Виявляючи суперечності, що існують між членами групи, та ліквідуючи їх на стадії розв'язання, конфлікт звільняє групу від руйнівних факторів і сприяє її стабілізації. Зовнішній конфлікт може виконувати інтегративну функцію, згуртовуючи групу перед зовнішньою небезпекою.
Функціональний підхід потребує практичного ставлення до проблеми конфлікту. Тому не менш важливими, ніж розв'язання конфліктної ситуації, є питання, пов'язані з запобіганням конфлікту, його профілактикою, послабленням. Конфліктом треба вміти управляти. Управлінський аспект цієї проблеми, крім розв'язання, запобігання та послаблення, охоплює також симптоматику, діагностику, прогнозування та контролювання конфлікту. Це допомагає своєчасному виявленню ознак конфліктної ситуації та формуванню відповідного стилю поведінки.
Особливо важливо розуміти психологічну природу конфліктів керівникові, бо від нього великою мірою залежать напруженість, тривалість та результативність конфліктних ситуацій.
Список використаної літератури
1. А.Т.Ішмуратов. Конфлікт і згода. К., Наукова думка, 1996.
2. А.Я.Анцупов, А.А.Малишев. Введение в конфликтологию. К., 1996.
3. Беззубко Л. В., Лобас В. М., Чернобай А. В. Вопросы трудовых отношений в условиях рынка: Учеб. пособие. — Макеевка: ДонГАСА, 2000. — 206 с.
4. Джини Грехем Скотт “Конфликты. Пути их преодоления” - Киев, “Внешторгиздат”, 1991
5. Москвичев С. Г. О личности руководителя и мотивации его деятельности. Киев, 1994.
6. Щекин Г. В. Практическая психология менеджмента: Как делать карьеру. Как строить организацию. Киев, 1994.