настільки органічно, наскільки у сфері предметної діяльності органічно поєднані естетичне й утилітарне. Саме тому людство, створюючи ідеал особистості, передбачає розвиток у ньому фізичної досконалості, високих моральних якостей і розвинутої естетичної свідомості. Ще антична естетика виробила свого часу таку спрямованість людського розвитку, позначивши її словом ксиїокагатія, тобто гармонія зовнішнього і внутрішнього, що є умовою краси людини. Цілісність людської особистості, велич її душі, висока культура поведінки й нині залишаються ідеалом гармонійної шляхетності, тим орієнтиром самовдосконалення, до якого має прагнути кожна людина.
ньому, як правило, чітко відображалася соціальна характеристика людини, її суспільний статус, особливості суспільних відносин, до яких вона залучена. Все це забезпечило одягу або «костюму» важливе місце в історії' культури.
Удосконалення самого тіла людини, що робить її красивою, сильною, вправною, використання одягу, косметичних засобів і прикрас для демонстрування соціальних якостей людей заклали підвалини такого різновиду естетичної діяльності, як мода. Слід зауважити, що розвиток її і зміни напрочуд примхливі. Що є рушієм моди, виявити дуже важко. Проте немає сумніву, що вимоги до тіла, одягу, косметики і прикрас щонайтісніше пов'язані зі змінами способу життя і рухаються в єдиному ритмі з усіма змінами навколишнього предметного світу людини, підпорядковуючись провідним формам, які визначають стиль епохи.
Та все ж у розвитку моди спостерігаються дві тенденції. Одна з них полягає в тому, що людське тіло, його пропорції' і природні форми є домінуючими. З огляду на це суспільство більшою мірою зацікавлене в гармонійному фізичному розвиткові людського тіла за допомогою спорту; одяг і прикраси орієнтовані на природні людські форми. Щодо іншої тенденції", то вона полягає в штучному, нерідко спотвореному посиленні стилізації людської статури за допомогою одягу, усіляких перук, надмірного використання косметики. В такі періоди вимоги до фізичного стану людського тіла помітно знижуються.
В історії світової моди неодноразово спостерігалися сплески як першої, так і другої тенденцій. Суспільство XX—XXI ст., очевидно, таки знайшло можливість гармонійного поєднання вимог як до людського тіла, так і до одягу, прикрас і косметики, що доповнюють природну красу людини. Масовий спорт, піклування суспільства про здоров'я і фізичну досконалість своїх членів є важливим естетичним надбанням людства, адже за всім цим стоїть високе загальнолюдське гуманістичне завдання — подовжити активне, здорове, радісне життя кожної людини, де фізична досконалість стала б запорукою повноцінного соціального життя. Водночас мистецтво косметики й одягу дає змогу в разі потреби приховувати, підправляти недоліки зовнішності.
Вигляд людини, вміння її через зовнішність передати свій внутрішній світ або, навпаки, приховати його, продемонструвати свою індивідуальність або, навпаки, створити потрібний імідж є нині важливим елементом естетичної культури особистості. Слід при цьому пам'ятати, що зовнішність не є особистою справою людини, це насамперед умова спілкування та взаєморозуміння, що потребує поваги до суспільних норм і правил, людської гідності взагалі.
Відомий італійський (ЬілососЬ Антоніо БансЬі так оцінює естетичну ваго-
Естетичні форми суспільних відносин
волічного до народно-орнаментального, від декоративного, п ного з безпосереднім виявом характеру особистості, до прак функціонального — одяг відрізняється тисячею відтінків, у я дображаються найтонші нюанси самосвідомості та особистог індивіда. Одяг завжди є важливим елементом особистості, дзе] того, що в людині є природного і риторичного або фальшиве лективного чи індивідуального, манірного чи справжнього. Са^ історія костюма — це історія самої людини»1. ^—^ Створення особистого стилю через форм
ВанфиА. Философия искус- зовнішності є, на наш погляд, важливою а ства. —М., 1989. — С. 113. естетичної діяльності людини. Звичайне ний із нас
від природи наділений обличчям і статурою, ми і шиємо собі одяг і взуття, проте це не позбавляє людину відпо ності за свій вигляд. Адже ніхто краще не знає нас і наші влас та якості, ніж ми самі, ніхто крім нас самих не може розвинути тіло, міміку, жести, багатство інтонацій, відшліфувати манера дінки. Для цього кожна людина мусить стати художником, з* створити гармонійну єдність внутрішнього світу й індивідуальЕ нішності. Навряд чи можна знехтувати народним спостереженням, що люді рактеризує її зовнішній вигляд («видно пана по халявах»). Идеті те, що вигляд людини повинен найбільшою мірою відповідати бистосгі, а не суперечити їй. Головними помічниками у вир цього завдання мають бути естетичний розвиток людини, ї мистецтво і спорт.
ЕСТЕТИЧНІ ФОРМИ СУСПІЛЬНИХ ВІДНОСИН
Естетичний досвід особи реалізується не тільки у створенні власн нішності, айв системі суспільних відносин, в усій багатоманіт етнічних, національних соціальних і міжособистісних форм, а причетна людина. Це відносини моральні та юридичні, еконо] політичні, релігійні й ідеологічні. Вони регулюються мораль правовими нормами, релігійними догматами, конституційнш відомчими нормативними актами, етичними нормами та код честі тощо. Але ці відносини можуть бути й об'єктом естетик яльності людини і суспільства. Іншими словами: будь-яка діл людини, оскільки вона зумовлює встановлення типових соці відносин, що вже самостійно розвиваються в межах існуючих : з особливим моральним змістом, створює певний осередок.
ПРИРОДА В СТРУКТУРІ ЕСТЕТИЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
уявлення про естетичну діяльність суб'єкта суспільної практики було б неповним, якби ми обмежились лише сферою праці, суспільних та міжособових взаємин. Існує ще одна, велика сфера естетичної діяльності й водночас предмет естетичної насолоди — природа. Ставлення до неї внутрішньо суперечливе. З одного боку, суспільство відповідно до свого загального культурного розвитку дедалі більше звертається до природи як до джерела естетичних переживань і естетичних цінностей, з іншого — своєю діяльністю завдає природі непоправної шкоди, створюючи загрозу екологічної кризи і власному існуванню. Розв'язання такої суперечності слід вбачати в переході від вузькоутилітарного до суто естетичного, духовного ставлення до природи як естетичної норми для людського суспільства.
одство впродовж своєї історії пережило різні форми взаємодії з природою. Значний відтинок часу тривав період культури збирання і полювання, коли людство цілковито залежало від природи, що давала йому засоби для існування. Цей стан позначений відносною гармонією, хоча вона й не була свідомим наміром людини. Проте вже на цьому етапі відбувається усвідомлення людиною цінності природи як умови її існування. Спостереження природи, рослинного і тваринного світу, їх взаємозв'язку породжувало спроби людини осягнути навколишню красу і процеси, збагнути й відобразити їхню сутність у перших формах образотворчої діяльності. Зображення тварин, рослин, спроби використання природних форм для створення предметів повсякденного побуту, імітування поведінки тварин у ритуальних танцях — усе це засвідчує поступове духовне і практичне оволодіння творчими силами живої природи
Виникнення продуктивного господарювання різко змінило картину природи. Ліси вирубуються, долини річок виорюються під культурні посіви і насадження, зменшується кількість диких і збільшується число свійських тварин. Такий, суто сільськогосподарський, характер діяльності спричинює дисгармонію. Як відомо, перші землеробські цивілізації залишили по собі пустелі. І все-таки упродовж багатьох віків між природою і людиною існувала рівновага. Саме цим зумовлене особливе місце природи в естетичному досвіді людини та її художній творчості. Взаємодіїочи з природою, людина може гармонійно співіснувати з нею, вносити в цей храм певний естетичний аспект. Закони природи й закони людського співжиття потребують взаємоповаги.
9. ЕСТЕТИЧНА ДІЯЛЬНІСТЬ І МИСТЕЦТВО