До високоліквідних активів відносяться:
- грошові еквіваленти;
- короткострокові фінансові вкладення;
- короткострокова дебіторська заборгованість.
Середньоліквідні активи характеризують групу майнових цінностей підприємства, які можуть бути перетворені в грошову форму без відчутних втрат своєї поточної ринкової вартості в строк від одного до шести місяців.
До середньо ліквідних активів відносяться:
- всі форми поточної дебіторської заборгованості, крім короткострокової і безнадійної;
- запаси готової продукції , призначені для реалізації.
Низьколіквідні активи представляють групу майнових цінностей підприємства, які можуть бути перетворені в грошову форму без втрати своєї поточної ринкової вартості лише після значного періоду часу.
В сучасній практиці управління активами до цієї групи відносяться:
- запаси сировини і напівфабрикатів;
- запаси малоцінних і швидкозношуваних предметів;
- активи в формі незавершеного виробництва;
- основні засоби;
- незавершене будівництво;
- нематеріальні активи;
- довгострокові фінансові інвестиції;
- довгострокова дебіторська заборгованість.
- Неліквідні активи характеризують відображені в балансі окремі види майнових цінностей підприємства, які не можуть бути реалізовані самостійно.[7]
До таких активів відносяться:
- безнадійна дебіторська заборгованість;
- витрати майбутніх періодів;
- інші аналогічні види нереалізованих активів.
За характером використання сформованих активів в поточній господарській діяльності підприємства вони поділяються на використовувані і не використовувані.
- Використовувані активи характеризують ту частину майнових цінностей підприємства, яка приймає безпосередню участь в операційному або інвестиційному процесі підприємства, забезпечуючи формування його доходів.
- Не використовувані активи характеризують ту частину майнових цінностей підприємства, які, будучи сформованими на попередніх етапах господарської діяльності, не приймають в ній участі в теперішній час в силу різних об’єктивних і суб’єктивних причин.
До таких активів відносяться:
- не використовувані підприємством будівлі і споруди;
- не використовувані машини, механізми і споруди, які втратили функціональні властивості;
- виробничі запаси сировини і матеріалів, які призначені для випуску продукції, в кінцевому результаті знятої з виробництва;
- запаси готової продукції, на яку повністю відсутній попит покупців в зв’язку з втратою нею необхідних споживчих якостей і ін.
За характером надходження активів по відношенню до підприємства виділяють внутрішні і зовнішні їх види.
Внутрішні активи характеризують майнові цінності підприємства, які знаходяться на його території.
До таких видів активів відносяться:
- будівлі, приміщення і споруди, які входять в склад майнового комплексу підприємства, розміщеного на відведеній йому території;
- машини, механізми і споруди, доставлені на підприємство, які знаходяться в процесі зберігання або в формі безпосереднього використання;
- сировина, матеріали, напівфабрикати, доставлені на підприємство, які знаходяться в процесі зберігання або в формі незавершеного виробництва;
- запаси готової продукції, призначені до відвантаження покупцям;
- фінансові інструменти інвестування, які зберігаються безпосередньо на підприємстві (акції, облігації і ін.);
- грошові кошти в касі.
- Зовнішні активи характеризують майнові цінності підприємства, які знаходяться за його межами в інших суб’єктів господарювання, в дорозі або на відповідальному зберіганні.
Основними видами таких активів є:
- всі види майнових цінностей, які належать підприємству, які знаходяться в дорозі;
- всі форми зовнішньої дебіторської заборгованості підприємства;
- всі види майнових цінностей підприємства, які знаходяться на зберіганні або в процесі тимчасового користування в інших господарюючих суб’єктів.
Управління активами становить значну частину операцій фінансового менеджменту. Це пов’язано з великою кількістю елементів матеріально-речового складу, які потребують індивідуалізації управління, важливою
роллю в забезпеченні платоспроможності підприємства, рентабельності продукції та результатів фінансової діяльності підприємства.
1.2. Політика управління активами підприємства
Для виживання в ринковому середовищі кожне підприємство зобов’язане забезпечувати ефективне використання і прискорення оборотності активів, підтримувати на достатньому рівні свою платоспроможність і ліквідність балансу.
За цих умов підприємству необхідно розробляти політику комплексного оперативного управління оборотними активами, що полягає:
- у виборі оптимального рівня і раціональної структури оборотних активів з урахуванням специфіки діяльності підприємства;
- визначенні величини і структури джерел фінансування оборотних активів.
Розрізняють три типи політики комплексного оперативного управління оборотними активами: агресивну, консервативну і помірковану.
Агресивна політика має такі ознаки:
- підприємство здійснює фінансово-господарську діяльність без обмежень збільшення обсягу оборотних активів;
- підприємство накопичує запаси сировини, матеріалів і готової продукції в обсязі, збільшує дебіторську заборгованість і вільні залишки коштів на рахунках у банку.
Така діяльність підприємства передбачає збільшення частки оборотних активів у загальному обсязі майна до 50 % і більше, при цьому період їх оборотності сягає 90 днів. Агресивна політика не забезпечує, як правило, високої рентабельності активів і сприяє зниженню ризику технічної неплатоспроможності. Несприятливі зовнішні умови на товарному ринку можуть викликати зниження фінансової стійкості і втрати платоспроможності.
При проведенні консервативної політики управління оборотними активами характерними ознаками є те, що підприємство стримує зростання поточних активів і прагне їх мінімізувати. У цій ситуації питома вага оборот-
них активів у загальному обсязі майна складає не більше 40 %, скорочується і період їх оборотності. Така політика проводиться підприємством в умовах достатньої визначеності. Тобто заздалегідь відомі умови й обсяги продажів, терміни надходження коштів і платежів, є необхідні товарно-матеріальні запаси, а терміни їх постачання заздалегідь визначено.[15]
Консервативна політика управління оборотними активами будується в умовах стабільної фінансово-господарської діяльності підприємства, при цьому спостерігається висока рентабельність активів. Проте через непередбачені тенденції зміни кон’юнктури на товарному і фінансовому ринках можливі ризики високої технічної неплатоспроможності.
Поміркована політика управління оборотними активами підприємства займає проміжне положення, вона характеризується середнім рівнем рентабельності й оборотності активів.
Основні етапи політики управління необоротними активами підприємства полягають в наступному: