На сайті 11893 реферати!

Усе доступно безкоштовно, тому ми не платимо винагороди за додавання.
Авторські права на реферати належать їх авторам.

Сценарій бесіди з метою виявлення ріня дружніх відносин у млодших школярів

Реферати > Соціологія > Сценарій бесіди з метою виявлення ріня дружніх відносин у млодших школярів

В різних вікових групах взаємини дружби мають особливі риси, вивчення яких важливе для складання ефективних виховних програм. Мабуть, про початки дружби в цьому розумінні можна говорити вже з появою вибірковості в дитячому спілкуванні. Психолог Л. В. Артемова дійшла висновку, що у чотирирічних дітей уже існує поділ однолітків на вузьке й ширше коло спілкування.

Дитяча дружба безпосередня й не рефлективна. Вона пов'язана передусім з груповою діяльністю (ігровою). Тому у менших дошкільнят (3—5 років) моральні якості при оцінці однолітків посідають друге місце після якостей, що сприяють успіхові ігрової діяльності. Як правило, сама оцінка якостей ровесників дається в цьому віці за ставленням до себе. З віком у дитини розвивається здатність оцінювати моральні якості товаришів за ставленням до інших, колективу з цілому.

У шкільному віці спостерігаються дальші ускладнень розглядуваних проблем, посилюється індивідуалізації спілкування.

Що ж відрізняє дружбу від інших міжособистісних відносин і прихильностей? Передусім дружба є почуттям самоцінним, вона — сама по собі благо. Якщо в ділових стосунках людина використовує іншого як засіб для досягнення певної мети, то друзі допомагають один одному, що й знайшло своє відображення у словах: «Не в службу, а в дружбу». Дружба — не послуга, за неї не дякують, зазначав Г. Р. Державін.

Дружба — індивідуально-вибіркова й грунтується на взаємній симпатії. Це відрізняє її від близькості, характерної для кревнородинних відносин, і від товариськості, де відносини формуються колективом, необхідністю виконувати спільну справу. «Серцями схожі ми: він — ніби другий я»,— писав О. С Пушкін.

Нарешті, дружба, як уже зазначалося, є ставленням глибоким і інтимним. Дружба, що має підґрунтям товариські стосунки, звичайно ж, передбачає взаємодопомогу, готовність до самопожертви. Разом із тим вона передбачає й внутрішню близькість, відвертість, довіру, любов. Довіра була визначена Ж. Лабрюйєром як перша передумова дружби. Підкреслював цю особливість дружби й В. Г. Бєлінський, котрий вважав, що там, де немає цілковитої відвертості, цілковитої довірливості, де приховується хоч малість яка-небудь, там немає й не може бути дружби.

Безумовно, найважливішим періодом, що чинить вплив на все наступне життя дитини в школі, є початкові класи. Саме в цей період відбувається зустріч очікувань і установок дитини з установками й очікуваннями вчителя, батьків. Головне тут не тільки в тому, щоб зробити відносини між учасниками шкільної діяльності демократичними, гуманними, теплими, а й у створенні й підтримці можливості використання дитячої ініціативи в побудові спільної з дорослими навчальної діяльності. Саме в початкових класах дитина вчиться перебувати у колективі, намагається допомагати іншим та чекає від них підтримки.

Педагогіка дає таке визначення колективу:

колектив – це організована форма об’єднання людей на основі цілеспрямованої діяльності. Існують такі ознаки колективу:

1. наявність суспільно-значимої мети;

2. щоденна спільна діяльність, спрямована на її досягнення;

3. наявність органів самоврядування;

4. встановлення певних психологічних стосунків між членами колективу.

Якщо говорити про функції колективу, то основних є три: організаторська, виховна, стимулююча.

Василь Сухомлинський писав: «Яким би сильним інструментом не був вплив колективу на особистість, цей інструмент не є всемогутнім. Більше того, саме тому, що цей інструмент сильний, гострий, часто-густо він виявляється небезпечним не тільки в руках невігласа, але і в руках досвідченого педагога. Чим успішніше він застосується, чим глибше проникає у серце, тим більша небезпека «перегнути палицю», перетворюючи громадську думку колективу на засіб розправи над людиною. Для того, щоб впливати на особистість через колектив, вихователь нерідко намагається досягнути повної відвертості перед колективом, він наполягає: розкажи все, колектив повинен знати все».

Сценарій бесіди

I. Вступне слово вчителя.

- Сьогодні ми поговоримо про те, які повинні бути стосунки між школярами в колективі. Всі учні класу — це колектив. Вас багато, і всі такі різні. Одні дівчатка не схожі на інших дівчаток, одні хлопчики не схожі на інших хлопчиків. Та ще ж і дівчатка не схожі на хлоп­чиків. Ото так! А все це зветься клас! А ще — колектив! А щоб цей колектив був дружний, треба, щоб кожен хлопчик і кожна дівчинка цього хотіли, прагнули до цьо­го. Щоб не було, як у байці Л.Глібова «Лебідь, Рак та Щу­ка». (Читає вчитель). Я думаю, що у вашому класі не бу­де так, як у байці. Хто хоче бути Лебедем, Щукою, Ра­ком? Ніхто! А чому? Бо між ними не було миру і злаго­ди. Тому віз залишився на місці. Не було ладу. А що та­ке лад? Мир, злагода і лад починається з вашого дому, з вашої сім'ї, з мами, тата і вас. Лад — це коли усі знають, що робити, коли, хто має слухатись і кого слухатись, ко­го шанувати, за що відповідати. Всі питання в сім'ї вирішують дружно, сім'єю, як бути і що чинити. Коли у родині лад і мир, то їм радісно і добре живеться. І дім цей у пошані. А немає у сім'ї ладу, не буде і миру. Тоді буде горе. І в класному колективі повинен бути лад, мир і дружба між учнями.

II. Запам'ятай правила дружби.

1. Дружба — це правда і чесність кожного.

2. Поважай тих, з ким дружиш.

3. Що вимагаю від друга, насамперед вимагаю від себе.

4. Ніколи нікого не обманюй, не ображай.

5. Ні до кого не чіпляйся, грай чесно, не дражнись.

6. Будь терплячим, не засмучуйся через невдачу.

7. Ти не кращий за всіх, але і не гірший за всіх!

8. Якщо вмієш добре грати, то навчи іншого.

9. Успіху можна досягти тільки разом, в колективі. Частіше кажи: «Нумо дружити», «Нумо грати!».

10. Ходи до школи. І хай вона буде тобі на радість!

III. Дружбу треба берегти, як зіницю ока.

Народ склав прислів'я про дружбу.

Дружній череді й вовк не страшний.

Які люди, таке й життя буде.

В товаристві лад — усяк тому рад.

Мир будує, війна руйнує.

IV. Читання вірша.

ЩО ЦЕ ЗНАЧИТЬ - НЕ ДРУЖИТИ

Що це значить — не дружити,

Жити так — одинаком?

Не дружити — це ходити

Не дверима, а вікном.

Це без друга, без подружки

На перерві у кутку

Розправлятись самотужки

З апельсином нашвидку.

Це дивитись, наче в книжку,

Набік з видом кам'яним,

А насправді тишком-нишком

Роздавати штурхани.

В школі вчитись й не дружити —

Це, повірте, все одно,

Що, заплющившись, сидіти

І дивитись у вікно.

(Оксана Сенатович).

Запитання для бесіди

(4 клас)

1. В якому класі ви навчаєтеся?

2. Скільки дітей навчається у вашому класі?

3. Чи багато у вас друзів-однокласників, з якими ви постійно спілкуєтеся?

4. Яку людину ми називаємо гуманною?

5. Що означає ставитися до когось гуманно?

6. Чи завжди ви ставитеся гуманно до своїх однокласників?

Перейти на сторінку номер: 1  2 Версія для друкуВерсія для друку   Завантажити рефератЗавантажити реферат