На основі аналізу наведених у таблиці 1 показників мотивації вибору педагогічної професії можна зробити висновок, що більшість слухачів підготовчих курсів готується до вступу у педагогічний коледж усвідомлено. Школярі усвідомлюють значущість професії вчителя, прагнуть розвинути та використати свої здібності, принести користь суспільству. Вони достатньо ознайомлені з вимогами обраної професії, тобто мають певний рівень педагогічної компетентності ще до вступу у ВНЗ.
Крім того, у дослідженні вивчалися чинники, які впливають на вибір професії і вступ до педагогічного коледжу. Опитування проводилось серед студентів 1-х курсів,. У роботі я використовувала метод контент-аналізу. Студентам було поставлено два питання:
1) Що допомогло Вам вступити до пед.коледжу ім А.Ю.Кримського
а) особистісні якості;
б) зовнішні умови?
2) Що заважало вступити до коледжу
а) особистісні якості;
б) зовнішні умови?
Наведу декілька прикладів відповідей на ці питання:
“Серед особистісних якостей, які допомогли мені вступити до коледжу, хочу назвати схильність до технічних дисциплін, гарну пам’ять, успішне навчання у школі. До зовнішніх чинників, які сприяли моєму успішному вступу, я відношу додаткові факультативні заняття у школі. Якщо говорити про те, що заважало при вступі до коледжу, то найголовніше – нестача часу для поглибленої підготовки до іспитів”.
“При вступі до педагогічного коледжу мені допомогли знання, здобуті в школі, і мої особистісні якості: самоповага та відповідальність перед батьками. Також допомогли вчителі, які дали додаткові знання.
Дуже заважали зовнішні фактори, наприклад, важко одночасно готуватися до іспитів у школі та коледжу…”
Мною були опрацьовані всі (65) відповідей студентів на питання “Що допомогло вступити до коледжу (особистісні якості)?” Подаю їх у таблиці 2.:
Таблиця 2
Особистісні характеристики |
Місце |
Кількість відповідей |
Цілеспрямованість, наполегливість, сила волі, працездатність |
І |
60 |
Увага, мислення, пам’ять |
ІІ |
40 |
Зацікавленість, схильність до технічних наук |
ІІІ |
34 |
Бажання навчатися, здобути вищу освіту |
ІV |
20 |
Самовдосконалення, самоосвіта |
V |
15 |
Самоповага |
VІ |
10 |
Знання |
VІІ |
9 |
Любов до дітей |
VІІІ |
5 |
Любов до професії |
ІХ |
3 |
Отже, я виявила провідні особистісні якості, які допомагають вступити до ВНЗ – цілеспрямованість, наполегливість та сила волі. Це дійсно ті якості, що дають змогу людині подолати труднощі і перешкоди, досягнути поставленої мети.
На питання “Що допомогло вступити до коледжу (зовнішні фактори)? студенти відповіли:
Таблиця 3
Зовнішні умови |
Місце |
Кількість відповідей |
Допомога батьків, близьких та родичів |
І |
42 |
Кваліфіковані вчителі ЗОШ, класні керівники |
ІІ |
41 |
Викладачі коледжу заняття на підготовчих курсах, з репетиторами. |
ІІІ |
38 |
Золота (срібна) медаль, І-ІІІ місце в олімпіаді. |
ІV |
6 |
Підтримка друзів |
V |
5 |
Навчання у спеціалізованому класі |
VІ |
3 |
Пощастило |
VІІ |
2 |
Згідно з цим підтверджується припущення, що головний зовнішній чинник вступу до ВНЗ – підтримка батьків та близьких людей, це емоційно-психологічна та фінансова підтримка
Відповіді на питання “Що заважало вступити до коледжу (особистісні якості)?” можна показати у такому вигляді:див.таб.4
Таблиця 4
Особистісні характеристики |
Місце |
Кількість відповідей |
Нервове напруження, зайве хвилювання, надмірна відповідальність |
І |
16 |
Відсутність бажання готуватися до вступу |
ІІ |
15 |
Страх, побоювання |
ІІІ |
10 |
Невпевненість у собі |
ІV |
8 |
Стомленість |
V |
7 |
Розгубленість, неуважність, неорганізованість |
VІ |
6 |
Бажання іншої професії |
VІІ |
4 |
Відсутність уміння висловити свої думки |
VІІІ |
3 |