Сади прекрасні, роси – як вино.
Ворони п’ють надкльовані горіхи.
А що їм, чорним? Чорним все одно.
Завдання 4. «Склади палітру пір року»
Представники кожної команди почергово пропонують свої вірші про одну із пір року. Суперники повинні підібрати різнокольорові кружальця і заповнити ромб відповідно їх пори року.
Весна – ніжно-зелені, блакитні, жовті.
Літо – всі яскраві, мальовничі кольори й відтінки.
Осінь – соковиті жовто-червоно-оранжеві (теплі).
Зима – блакитні, білі, сині, фіолетові (холодні).
- теплу і холодну кольорову гаму художники використовують не тільки при зображенні картин про природу (пейзажах), а й інших жанрах живопису. Наприклад, створюючи натюрморт і використовуючи при цьому відповідну кольорову гаму, художник формую, кольором передає красу звичайнісіньких речей.
(Демонструється два натюрморти в теплій і холодній гамі: Г. Шкабєріна «Хризантеми», Г. Шкабєріна «Натюрморт».)
Завдання 5. «Склади натюрморт»
Із запропонованих предметів побуту і різнокольорових драпіровок обрати та скласти натюрморт у теплій кольоровій гамі. (перший учасник) і холодній (другий мучасник).
- колір може не тільки радувати, а й викликати тривогу, почуття печалі чи смутку. Іншими словами, колір впливає на ніші емоції. Одні кольори заспокоюють нервову систему, інші, навпаки, подразнюють. Заспокійливо діють зелений, блакитний, синій, а збуджують – пурпуровий, червоний, оранжевий, жовтий кольори. Людина, що потребує фізичного відпочинку, емоційного спокою, інстинктивно вибирає темні тони. Якщо ж організм потребує віддачі енергії, людина обирає яскраві, світлі тони.
- А тепер дайте відповіді на запитання:
- Які бувають свята? Як вбираються на них люди?
- Як одягнені наречена і наречений на весіллі?
(Відповіді учнів.)
- Отже, традиційно білий колір вважають символом чистоти й невинності, чорний – колір горя, смутку, печалі, смерті. Для українських народних вишивок найбільше характерне поєднання червоного і чорного кольорів, як співається в пісні: «Червоне – то любов, а чорне – то журба».
Є різні кольори на цьому світі,
Є колір жаху, колір заздрості, нудьги.
Є ніжні кольори, як світлий вітер,
Є колір волі й висоти.
Є колір і кохання, і турботи,
І сонця, і повітря, і землі,
У всього колір свій…
У багатьох людей кольори асоціюються з різними речами: з містами, буквами, звуками тощо. А яким кольором чи поєднанням кольорів ви уявляєте зло, добро, радість, ненависть, ласку, печаль? Яким кольором можна уявити звуки музики?
(Відповіді учнів.)
Завдання 6, «Колір і почуття»
Виконують по одному учаснику з команди. Використовуючи по одному слову із кожного стовпчика таблиці, на великих аркушах, без олівця, за допомогою фарб та великого пензля, потрібно намалювати картину, яка виникне в уяві. Особливу увагу звернути на кольорове вирішення замислу. Колір повинен передавати почуття.
Поки двоє учнів працюють над картиною, інші беруть участь у наступному конкурсі.
ІІІ. Підсумок уроку.
- Я друзі побачила, що ви всі добре знаєте теоретичний матеріал і добре малюєте. Ви всі молодці!
(Учитель підбиває підсумки конкурсу, визначає команду яка перемогла і нагороджує її призами.)
Додаток 2
Тема: Як птахи врятували ліс.
Мета: розширювати й поглиблювати знання дітей про птахів; вчити розрізняти птахів за своїм зовнішнім виглядом; пояснити ланцюжок живлення в природі: листя – шкідливі комахи – птахи; розкрити з дітьми таємницю природи: птахи – це тварини, що народжуються двічі; уточнити уявлення про користь птахів.
Навчити розмальовувати птахів за зразком (техніка роботи зубною щіткою);вчити розфарбовувати яєчка та робити плямки на них тичкою; розвивати відчуття колірної гармонії: уміння «входити» в образ, передавати характерні риси живих істот: розвивати мовлення та акторські здібності.
Пояснити дітям правила поведінки в лісі: виховувати любов і дбайливе ставлення до пернатих друзів, викликати бажання їх оберігати.
Тип уроку: інтегрований (образотворче мистецтво та природознавство.)
Місце проведення: класна кімната.
Обладнання: діаграма «Ліс»; гнізда, птахи, пташенята, яєчка; силуети птахів, запис музики «Пісні лісу»: гуашеві фарби, пензлики, зубні щітки, тички, клей.
Хід уроку.
І. Організація класу.
Ми всі веселі і кмітливі,
Серйозні і непоступливі,
Допитливі, цікаві, чемні.
В розмові з старшими приємні.
Ми всі любимо природу:
Турбуємось про чисту воду,
Дерева, квіти доглядаємо,
Вдома старшим помагаємо,
Тваринок ми маленьких любимо, гілочок ми не зламаємо, взимку про пташок ми дбаємо.
Жарти любимо і сміх.
Тут ви бачите нас всіх
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Сьогодні у нас незвичайний урок.
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну Весну, в країну чудову.
Що нас чекає – нам ще невідомо.
Рукою легенько я лиш махну
І в казку чудову вас всіх поведу.
Казка про ліс
Одного ранку я вирішила намалювати ліс я намалювала берізки і ялинки, дуби і сосни, кущики, травичку і квіти. А в куточку намалювала лісовичка. Подув вітерець – і все ожило. Глянула я на свій ліс і мені здалося, що тут чогось не вистачає. І раптом я почула хриплуватий голос лісовичка: «У твоєму лісі немає комах». І справді. Я намалювала комах і ліс ще більш ожив. Та раптом він став чорнити, кудись зникли листочки. Хто міг це зробити? (Гусінь, шкідливі комахи.)
Я не хотіла, щоб мій ліс загинув, але не знала, що мені робити?
Тоді я знову почула хриплуватий голос: «Візьми ось це!» - сказав лісовичок.
Я простягла руку, і в мене в руці з’вилось маленьке зеленувате з плямками… Що ж це таке? (Яєчко.)
- А хто в лісі міг знести яєчко. Можливо курочка? (Ні, пташечка.)
- А яке яєчко може врятувати мій ліс? (Із яєчка вилупиться пташеня, а із пташеняти виросте пташка.)
- Так, на весні в лісі відбувається дивина. Усі пташки відкладають у гніздечка яєчка і висиджують пташенят. Пташенята народжуються слабенькими, зовсім безпорадними, і єдине, що можуть робити – це дуже багато їсти, від чого швидко ростуть. (Учитель показує гніздечко, яєчко, пташенятко, пташку.)
- Як же ми можемо врятувати ліс? Можливо, це дереву допоможе?
На листочках напис був.
Летів щиглик і крилом махнув,
Всі слова порозсипав,
Щоб ти хутенько їх зібрав.
Якщо правильно розставиш,
То прислів’я прочитаєш.
(Де багато пташок, там нема комашок.)
- Як ви розумієте це прислів’я? (Пташки їдять шкідливих комах, приносячи цим велику користь.)
- Так, щоб врятувати ліс, треба поселити в ньому пташок. Може, допоможете мені?
ІІІ. Оголошення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
- Отже, у нас дуже відповідальне завдання: врятувати ліс. Працюватимете ви в групах. Кожна група оформлятиме своє гніздечко. Прошу підійти до цього деревця й вибрати пташку.
(Діти називають пташок. Учитель вручає кожній групі чарівний кошик від лісочка.)
IV. Пояснення вчителем поставлених завдань.